Fylla har skylda!

Elisabeth Nordheim har skrive eit tankevekkande innlegg om den uansvarlige drikkekulturen som mange unge har i dag. Ho går friskt ut, og eg kan ikkje vere 100 % enig i alt ho skriv. Men ho har mange viktige poeng. Kven har skulda, og kven kan gjere noko? Her må vi foreldre ta grep, og ta ansvar. La alkoholen ikkje vere på bordet, MEN samtaleemne rundt bordet. Før fylte 18 er det faktisk ulovleg å drikke. Og jo lenger dei ventar med debuten, jo meir sannsynleg er det at dei greier ta fornuftige valg. Ho skriv om elendige forbilder:

«Hva er det egentlig som feiler norske tenåringer? Hvorfor drikker de seg dritings nesten hver eneste helg? Svaret ligger hjemme. Det er noe riv ruskende galt med norske foreldre. Dere gir virkelig jamt fan i tenåringene deres. Hva er poenget med å være oppmann på fotballen, steike vafler på speideren og sjaue på loppemarkedet til skolekorpset hvis dere ikke klarer lære ungene deres en enkel grunnverdi: Alkohol er noe man ikke heller i seg før man har fylt 18 år.»

Eg trur ho har rett, fordi mange ikkje vil gjere noko med sitt eige drikkemønster. Eg hørte ein gong alkoholforskar sa: «Ver ALLTID edru når ungane dine er ute. det kan skje noko, og ungane MÅ vite at du er heime parat og edru viss noko skulle skje.» Ungdomane våre treng trygge og edru foreldre. Fylla har mykje av skylda for mykje elendighet i verda.

Sjølv med ein 12 og 14 åring heime er temaet stadig på dagsorden for vår del. Ungane vil snakke om det, på ein reflektert måte. Det hjelper å kome med fordømmande fy-fy snakk. Bedre er det å snakke reflektert om å ta gode og gjennomtenkte valg. Kva venner har vi? Greier vi å stå for valga vi tar uten å gje etter for press? I kva situasjonar kan det vere greit å ta seg eit glas, kor tid er det ikkje greit? Uansett må det bli hamra inn at før fylte 18 er det ulovleg, og ikkje greitt i det heile tatt. Om vi som foreldre tør å ta desse samtalane med barna rundt frukostbordet, trur eg sjansen er større for at dei tar reflekterte valg seinare, og at dei tør å snakke om dette heime. Også her er tillit det viktige. Har vi eit klima heime som gjer det mogleg å ta opp vanskelege samtaleemne? Å skape dette er eine aleine eit foreldreansvar.

3 Comments

  1. Veldig mange tenåringer vil komme opp i en situasjon hvor de må ta stilling til dette. Tenåringer prøver ut grenser, og da er det naturlig at alkohol er en av de tingene de vurderer – nettopp fordi det ikke er lov. Forbud virker ofte mot sin hensikt, og da tenker jeg at samtale er det viktigste våpenet vi har. Åpenhet, slik at tenåringene faktisk kan diskutere det hjemme når de må velge mellom å prøve det de andre gjør, og å velge det bort.

    Tenåringer lærer av egne feil. Det er derfor viktig å ta imot en angrende tenårings»synder» med kjærlighet og samtale, slik at de faktisk lærer, og ikke bare blir flinke til å skjule hva de gjør. De trenger foreldre som er på lag med dem, som lytter, og som forstår dette med vanskelige valg.

    Jeg likte ikke så veldig godt den i mine øyne fordømmende artikkelen du sikter til, Solveig. Dette fordi at den appellerer til foreldres frykt og skamfølelse. Foreldre som er for redd for å gjøre feil, og som er for redd for at barna skal gjøre det, vil skape denne avstanden som gjør at barna velger å skjule hva de gjør for foreldrene, snarere enn å adlyde. Fordømmende foreldre gjør at tenåringene velger å lytte til venner i stedet for foreldrene, fordi de trenger å føle tilhørighet.
    Det er et viktig tema, og mange vet nok ikke hvordan de skal håndtere denne problemstillingen.

    Tillit og åpenhet og en ikke-fordømmende holdning tror jeg er de viktigste redskapene vi har.

    Lik

  2. Mange gode refleksjonar her Trude, tusen takk! No har eg prøvd å svare 2 goner, og begge gongane har wordpress streika. Sist skreiv eg det fine lange svaret, og vips så var alt borte. Jaja. Først: artikkelen eg henviser til går eg ikkje 100% god for. Den er skriven for provokasjon, og til ei spesiell målgruppe slik eg ser det: dei foreldrene som gir blaffen. Og det er det ein del som faktisk gjer. Eg har vokse opp med ein del barn til slike, i og med at foreldra mine har drive med arbeid blant ungdom på skråplanet. Og no er det forskjell på dei som kjem frå trygge heimar som prøver ut dette i ein periode, og dei som ikkje kjem frå trygge heimar. Det er dei sistnevnte som virkelig sliter. Dei andre greier som regel å ta seg inn igjen, og går lei etter ein periode.

    Eg er så enig med deg i at samtalen er viktig. Men eg synes ikkje ein som foreldre skal akseptere at unge drikk før dei er 18- det vil ikkje sei at dei ikkje skal kjenne at vi støttar dei som personar. At dei er elska like høgt uansett valg er knallviktig. Men likefullt: dei må vite at eg ikkje aksepterer det dei gjer. Det er jo faktisk lovstridig.

    Så til artikkelen. Den er fordømmande ja. Eg går heller ikkje god for alt som står der. Den er ingen vitenskapelig artikkel, men ei utblåsning meint til provokasjon.Ein del av desse foreldra treng å bli vekka. Når ein reiser på hytta og lar tenåringen vere heime og ha fest, eller legg seg til å sove, mens tenåringen er ute, og håper det går fint……Det er mykje vetaløyse ute å går. For nokre år tilbake gjekk ein kampanje: «Heldige er dei som har teite foreldre»- altså heldige er dei som har foreldre som set grenser. Vi skal vere trygge voksne som tør å sette grenser. Men klart: alt må skje i dialog med barna våre. Men viss ein ikkje har begynt det arbeidet medan ungane er små vil det muligens bli vanskelig?

    Lik

Legg igjen en kommentar

